LIVET GÅR INTE I REPRIS

söndag 28 augusti 2011

Banoffe Pie

Som alltid när det är helg så brukar det bli nån form av dessert. Idag fick det bli Banoffe pie, själv skulle jag vilja kalla den för banantoffee pie, så den kommer väl heta så för mig framöver. Kan rekommenderas.. gjorde så här..

Man ska koka 1 oöppnad konservburk med kondenserad sötad mjölk i 3 timmar, burken ska vara täckt med vatten så man få fylla på med tiden då vattnet dunstar. Ju längre den kokar detso segare blir kolan.


Under tiden så smälter man 100 g smör, och krossar ca 15 digestive kex (jag använde matberedare för finare smulor) blanda ihop och tryck ut i en löstagbarform, ställ i kylen tills kolan kokat klart.



Efter 3 timmar när kolan är klar så ska man kyla den i ca 10 min i kallt vatten, lägg den i en bunke med kallt vatten och byt vatten om vattnet bli varmt. Öppna sedan burken och ta ur kolan och bre över den över kexbottnen, in i kylskåp för ytterligare svalning ca 20 min eller när man vill =)




Om man vill så kan man lägga på skivade bananer och grädde på kolan så att det blir som en tårta. Men jag gjorde så att jag garnerade när jag hade skurit tårtbitar på assieter i stället.
Tårtan blir inte speciellt hög, vilket den inte behöver bli, men man kan om man vill göra dubbel sats att kexbottnen isåfall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar